ODR Platform voor Online-Sales geschillen

Posted by

Vanaf 13 juni 2014 gelden er aanvullende regels voor webwinkels. Daarnaast is er vanaf 15 februari 2016 een online platform beschikbaar (ODR), via welk platform geschillen tussen consumenten en (internationale) webwinkels beslecht kunnen worden. Onderstaand worden in vogelvlucht de belangrijkste vereisten samengevat, waaraan de website van een webwinkel tenminste dient te voldoen.

(1) Informatie over de webwinkel, waaronder in ieder geval:
– Vermelding van de naam van de onderneming, zoals ingeschreven bij de Kamer van
Koophandel (KvK)
– Vermelding van het KvK-nummer en het BTW-nummer van de onderneming
– Vermelding van het adres waarop de onderneming is gevestigd
– Vermelding van de contactgegevens van de onderneming, waaronder tenminste een
e-mailadres waarop de onderneming is te bereiken

(2) Informatie over de aangeboden producten en de prijs daarvan
– Vermelding van de totaalprijs van de producten, inclusief BTW, verzendkosten
en eventuele andere bijkomende kosten

(3) De wijze van het bestelproces, de levering en betaling van de producten
– Het bestelproces dient helder (omschreven) te zijn, waarbij de klant vóórdat de
bestelling geplaatst wordt, een definitief overzicht dient te krijgen van de bestelling
– Vermelding van de levertermijnen
– Vermelding van de wijze(n) van levering
– Vermelding van de betalingsmogelijkheden

(4) Vermelding van het recht van de consument op bedenktijd
De consument komt op grond van de Nederlandse wet een herroepingsrecht toe. Dit houdt in dat de consument het recht heeft om binnen 14 dagen na ontvangst van de producten – zonder opgave van redenen – van de koop af te zien en de producten aan de verkoper te retourneren. De kosten voor het retourneren van de producten zijn voor de consument, mits de webwinkel de consument daarover vooraf (en bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden) heeft geïnformeerd. Alleen in bepaalde gevallen geldt het herroepingsrecht niet, bijvoorbeeld bij bederfelijke producten of producten die om hygiënische- of gezondheidsredenen niet kunnen worden teruggestuurd. Het is aan te raden het standaard ‘Modelformulier voor herroeping’ te gebruiken zoals dat door de Europese Commissie is opgesteld, en dit formulier aan de klant bij de levering van de producten beschikbaar te stellen.

(5) Vermelding van mogelijkheid tot online geschillenbeslechting
Op grond van de EU-Verordening (524/2013) inzake onlinebeslechting van consumentengeschillen, die met ingang van 9 januari 2016 in werking is getreden, zijn webwinkels in alle lidstaten verplicht de consument te wijzen op het Europese ODR Platform (ODR staat voor Online Dispute Resolution) voor online geschillenbeslechting. Het ODR Platform is vanaf 15 februari 2016 ook daadwerkelijk online en biedt een vorm van Europese geschillenbeslechting bij online verkopen buiten de rechter om.

De consument dient een klacht met betrekking tot een online bestelling eerst te melden bij de webwinkel zelf. Wordt de klacht van de consument niet (adequaat) opgelost, dan kan de consument de klacht eenvoudig aanmelden op het ODR-Platform, waarna wordt bepaald welke (nationale) geschillencommissie de klacht verder zal behandelen. Zelfs in het geval een webwinkel reeds is aangesloten bij een andere (nationale) geschillencommissie is een verwijzing door de webwinkel naar het Europese ODR Platform verplicht. In dat geval heeft de consument derhalve een keuzemogelijkheid: hij kan er voor kiezen het geschil direct voor te leggen aan de (nationale) geschillencommissie of hij kan het geschil aanmelden op het Europese ODR Platform. De gedachte achter het ODR Platform is dat een consument meer vertrouwen zal hebben bij het doen van online aankopen in een webwinkel elders in Europa.

De verwijzing naar het ODR Platform kan geschieden door de vermelding (in de algemene voorwaarden van de webwinkel en op de website) dat de consument een eventueel geschil kan aanmelden op het ODR Platform via de link (http://ec.europa.eu/consumers/odr/).